De onderzoekende docent

In dit vak leer je in blok 5 en 6 methodieken voor het zelfstandig verrichten van een ontwerponderzoek dat betrekking heeft op het brede terrein van kunst en educatie. Aan de hand van onderzoeks- en schrijfopdrachten leer je typen onderzoek herkennen en onderzoeksliteratuur vinden, een onderwerp afbakenen, een centrale probleemstelling en onderzoekvragen formuleren en relevante data verzamelen. Vervolgens oefen je met het analyseren en vertalen van deze data in een verbeterd ontwerp. Parallel daaraan werk je ook aan een onderzoeksvoorstel voor een ontwerponderzoek. Je presenteert dit voorstel aan het einde van de cursus. Dit voorstel vormt de blauwdruk van het onderzoek dat je in blok 7 en 8 wil gaan doen.  

Tijdens de cursus worden de studenten eveneens geïnformeerd over art based educational research (aber).  

EC: 2
Werkvorm: Hoor- en werkcollege, werkgroep
Toetsvorm: Artikel, portfolio/dossier, presentatie
Literatuur:

  • Heijnen, E. (2018).,Educatief ontwerponderzoek: interventies in netelige educatieve kwesties, Cultuur+Educatie, 17(50), p.106-119. [klik hier voor download]
  • Van der Donk, C. & Van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school (4e druk). Coutinho.
  • Vis, D. (2022). Research For People Who (Think They) Would Rather Create. Onomatopee. 
Delen