Zoek-pimp-faal-hack-kunst-werk en bewonder

In studiejaar 1 tot en met 3 neem je deel aan een educatief project dat ingaat op een actueel gegeven, of dat uitgevoerd wordt in relatie met een lokale cultuur-, kunst- of onderwijsinstelling. De projecten hebben een onderzoekend en experimenteel karakter, waarin kunsttheorie, overdracht en artistieke productie geïntegreerd aan de orde komen. Omdat deze projecten ingaan op de actualiteit kan de inhoud van de projecten jaarlijks variëren.   

In het 1e jaars project worden de verschillende leerlijnen van de Breitner Academie samengevoegd in één hoofdopdracht, waarbij je als kunsteducatief ontwerpcollectief toewerkt naar een gezamenlijk eindproduct. Zo hebben de studenten in het project How To Kunst een toolkit ontworpen, met een collectie startpunten, inspiratiebronnen, vragen en opdrachten voor de dagelijkse kunst-workout. Bij het project How To Kunstenaar verdiepten de studenten zich in de werkstrategie van hedendaagse kunstenaars en publiceerden een boek met kunstopdrachten. Voor het project De Stem van de Straat ontwikkelden ze een serie audiotours over street art.

Ook dit jaar staat de wisselwerking tussen het maken van kunst, het ervaren van kunst en het leren ontwerpen van uitdagende kunstopdrachten centraal. Het boek Wicked Arts Assignments (Heijnen & Bremmer, 2020) is hierbij een uitgangspunt. Je sluit het project af met een gezamenlijke eindpresentatie die toegankelijk is voor publiek. Een week voor aanvang van de module wordt de volledige programmaomschrijving van het project bekendgemaakt via Teams.  

Delen